Followers

Sunday, October 10, 2010

..:: Kacang Bendi ::..

Ni kacang bendi,,, kat umah aku ada lebih kurang 15 pokok bendi ni.. sblm ni, aku jarang makan bendi,,, tp bila dah byk kat umah, terpaksa la aku merajin2 kan diri makan bendi.

Bendi ni, dari putik sampai ke buah masak mengambil masa dalam 4 hari.. kalo terlebih hari, buah bendi akan tua & keras (hanya sesuai dijadikan benih shj). Kalo korang nak tau, ada beberapa khasiat bendi ni yang boleh la aku kongsi bersama.. org kata, perempuan x elok makan bendi ni, tp kalo buah2 an segar depan umah, memg elok la..
khasiat bendi :
i. membantu melincinkan bahagian dalam usus besar

ii.  membantu mengelakkan sembelit
iii. baik untuk mereka yang murung, keletihan atau rasa tidak selesa/sihat.

ni resepi bendi aku la...
bahan2:
buah bendi (dipotong serong dalam 3 inci)
4 biji cili api
1 biji bawang
garam
belacan (sebaik2 nya bakar la belacan ni dl - bg sapa2 yg alah belacan la)


cara2:
1. tumbuk 4 biji cili api, 1 biji bawang, garam dan belacan td sampai lumat
2. goreng bahan2 tumbuk dengan sedikit minyak (jalan lama sgt, nanti hangus)
3. masukkan bendi td, & 2 sudu air (supaya bendi td tidak terlalu kering)
4. dah rata, padam api & hidangkan la...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...