Followers

Monday, November 22, 2010

..:: Aloe Vera Kampung & Aloe Vera Lanscape ::..

Aloe vera sesuai digunakan di dalam bidang perubatan , contohnya di letakkan pada luka/parut kesan excident atau digunakan untuk penyakit kulit.

Saya ni, pergi la ronda kampung dan pekan untuk mencari pokok aloe vera ni. Cari punya cari, jumpa la satu pokok aloe vear kampung... Tp x cukup untuk di buat ubat.. Lepas itu, ekspedisi disambung semula. Akhirnya saya singgah la ke kedai Nursery ROZAI ( Behrang). Jumpalah aloe vera lanscape.. Kakak itu cakap, pokok ni besar, dan aloe vera nyer pun byk..

Kali kedua saya pergi ke nursery kakak itu, aloe vera tu dah x der stok yang besar. Just ada anak pokok ajer.. Nak di besarkan makan masa juga.



Kegunaan :

1. Penyakit batu karang, kencing manis, darah tinggi - sebagai makanan sampingan
2. Melecur, luka, ulser - isi daun dilumur / disapu pada tempat yang sakit
(Petikan diambil daripada buku Tumbuhan Ubatan Traditional Malaysia Institut Biosains UPM)

3 comments:

MIMIE AIZA said...

baik untuk kulit eh?

qaisara said...

mimie, cubalah... lagipun isi daun ni sejuk... kalo luka memg bagus... tiada parut yg tinggal.... saya pernah cuba masa saya eksiden dulu...

Nazz@Purple said...

Mak nazz pernah cmpurkan dengan bedak sejuk..dan sapu pada kayap..alhamdulillah..kayap tu kering dan sembuh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...