Followers

Monday, May 17, 2010

..:: Bercuti-cuti Ke Cameron Highland ::..

Dah lama rasanya tidak pergi bercuti selepas tragedi itu. Pada 15/5/2010, aku pergi bercuti ke CAmeron Highland. Rasa2nya itu kali ke 3 aku menjejakkan kaki ke sana.. Kebetulan cuaca masa itu mendung, lagi la rasa kedinginan udara di sana. Nasib baik la x hujan, kalau hujan, rasanya penumpang dlm kereta tu beku la termasuk aku. Lupa nak bawa baju sejuk sekali. Aku x plan pun nak g sana, sebenarnya aku pergi kenduri ke IPOH (member kawin, g la tengok ) , masa nak balik tu, pemandu yang buat cadangan nak singgah Cameron Highland ikut Simpang Pulai...

Aku sampai sana pun dah petang, kedai2 kat sana tutup kul 7.00 malam. Masa kami sampai tu, kedai dah banyak yg tutup, ada kedai tu jual lelongan bunga jambak kat aku dlm RM10. Apa lagi, aku gembira menyambut offer tu,, peniaga kedai tu kata, bunga2 ni boleh tahan 2 tahun, aku x pasti la plak samada kata2 peniaga tu betul atau x.. Peniaga tu kata lagi, sebab bunga2 ni telah di beri hormon supaya dapat bertahan selama 2 tahun.


Aku sempat juga ke Bee Farm di mana terdapat pelbagai jenis lebah bagi menghasilkan produk madu. Risau juga kena sengat, yela nak kacau sarang lemah. Selain itu, aku sempat pergi ke pasar Tanah rata, ramai betul peniaga yang berniaga di sana. barang2 di pasar tersebut lebih murah daripada gerai2 yang ada di sekitar Cameron ni, & kena melalui jalan yang jem untuk ke sana. kebanyakan jalan2 di Cameron ni sehala, dan sukar untuk memotong kenderaan yang bergerak seperti kura2. kesimpulannya kena banyak sabar kalau memandu di Cameron ni la...

Ni adalah buah jambu Epal, sedap rasanya.. campuran buah epal & jambu. Sebungkus ada 2 biji (RM8.00) , cuba rasa,, lagipun buahnya segar (terus dari ladang).

Ini adalah pelbagai jenis pokok kektus yang dijual di pasar malam Tanah Rata. 7 pokok dijual dengan harga RM10. ada juga pokok kektus yang berbunga & jarang kita jumpa.



Di pasar malam juga ada dijual strawberi coklat, secucuk ada 3 biji bauh strawberi yang dicucuk pada lidi satay. 3 cucuk RM5.00 ... rasanya mula2 rasa manis coklat lepas tu rasa masam buah strawberi.

Macam2 lagi yang aku tengok, rasa2nya lebih baik pergi sendiri menikmati keindahan Cameron Highland.
Pemandangan Cameron Highland di waktu malam amat menarik di samping cuaca yang dingin di sana. Memg menarik Malaysia sebenarnya. Selain itu, aku sempat merasa masakan Tom Yam Sayur, & Sayur Campur. Tak pernah rasakan masakan sedap ini kerana sayuran yang segar dari ladang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...